Verdens kraftigste IR teleskop sidder i en Jumbojet!
Det stratosfæriske Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) er et fælles
tysk-amerikansk rumforskning projekt. Et 2,5-meter spejlteleskop i en
modificeret Boeing 747SP, den luftbårne observatorium udfører astronomiske
observationer i de infrarøde og submillimeter bølgelængder, højt over
forstyrrelser af Jordens atmosfære. Det videnskabelige mål er at forstå
udviklingen af galakser og dannelsen og udviklingen af stjerner og
planetsystemer fra interstellare skyer af gas og støv.
Områder i det infrarøde spektrum stadig uudforsket, som
overtalte forskere fra USA og Tyskland for at fremhæve behovet for en ny
infrarød Astronomy Observatory, der skal fungere som et moderne efterfølger til
KAO. Denne nye luftbårne observatorium nødvendig større kantede opløsning, øget
følsomhed og højere spektral opløsning til at besvare fundamentale spørgsmål om
galaktisk og ekstragalaktisk astronomi, og om oprindelsen og udviklingen af
vores eget Solsystem.
I slutningen af 1996 aftalte NASA og DLR at udvikle og
drive dette nye observatorium, SOFIA - den Stratosfærisk Observatory for Infrared
Astronomy. Efter integrationen af teleskopet og færdiggørelsen af
strukturelle ændringer af luftfartøjet, påbegyndt prøveflyvninger i april
2007. Siden begyndelsen af 2008 har SOFIA haft til huse på sit hjem base, en
hangar i Dryden Aircraft Operations Facility (DAOF) på NASA Dryden Flight
Research Center.
Tyskland har udviklet to instrumenter til Sofia, som vil
træde tjeneste i begyndelsen af 2011:
•Den høje opløsning heterodyn spektrometer GREAT (tysk
Receiver på terahertz frekvenser) under ledelse af Max-Planck Institute of
Radio Astronomy i Bonn, og
•FIFI-LS (Far Infrared Field Imaging Linje Spectrometer)
under ledelse af Max-Planck Institute of udenjordiske Fysik i Garching.
Disse to instrumenter er ved at blive finansieret af
Max-Planck institutter og universitetsinstitutter involveret, med de
sidstnævnte sourcing midler fra den tyske Research Foundation (Deutsche
Forschungsgemeinschaft, DFG).
Platformen for Sofias 2,5-meter infrarøde teleskop, er en Boeing
747SP, der vil arbejde i højder på over 12 kilometer. Under denne højde,
hindrer vanddamp i troposfæren observationer i infrarødt lys. Dette er grunden
til jordbaserede teleskoper er i stand til at modtage infrarøde stråling fra
himmellegemerne kun gennem smalle bølgelængde "vinduer". SOFIA vil
have ti gange følsomheden og tredoble den kantede opløsning på KAO. SOFIA er
planlagt til at forblive i tjeneste i 20 år, og vil foretage omkring 160
astronomi flyvninger om året, hver flyvning en varighed på mellem seks og otte
timer. SOFIA vil blive brugt af omkring 50 grupper af forskere, der er udvalgt
ved en årlig videnskabelig peer review møde.
Disse hyppige flyvningerne, med den allernyeste teknologi,
betyder, at forskerne kan drage nytte af stor alsidighed. Gennem direkte adgang
til instrumentet under hver flyvning, har unge forskere mulighed for at få hands-on
erfaring med deres egne målinger og er i stand til at udnytte disse i
videnskabelige publikationer underretningen. Fleksibiliteten i SOFIA giver
global adgang til »mål for muligheder", det vil sige muligheden for at
observere astronomiske objekter, der forekommer med kort varsel. Takket være
sin relativt korte instrument udviklingsforløb, gør det SOFIA til en
fremragende platform til at teste instrumenter, der skal anvendes i
satellitter.
Se filmen her...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar