tirsdag den 6. november 2012

Verdens kraftigste IR teleskop sidder i en Jumbojet!


Verdens kraftigste IR teleskop sidder i en Jumbojet! 

Det stratosfæriske Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) er et fælles tysk-amerikansk rumforskning projekt. Et 2,5-meter spejlteleskop i en modificeret Boeing 747SP, den luftbårne observatorium udfører astronomiske observationer i de infrarøde og submillimeter bølgelængder, højt over forstyrrelser af Jordens atmosfære. Det videnskabelige mål er at forstå udviklingen af ​​galakser og dannelsen og udviklingen af ​​stjerner og planetsystemer fra interstellare skyer af gas og støv.


Områder i det infrarøde spektrum stadig uudforsket, som overtalte forskere fra USA og Tyskland for at fremhæve behovet for en ny infrarød Astronomy Observatory, der skal fungere som et moderne efterfølger til KAO. Denne nye luftbårne observatorium nødvendig større kantede opløsning, øget følsomhed og højere spektral opløsning til at besvare fundamentale spørgsmål om galaktisk og ekstragalaktisk astronomi, og om oprindelsen og udviklingen af ​​vores eget Solsystem.

I slutningen af ​​1996 aftalte NASA og DLR at udvikle og drive dette nye observatorium, SOFIA - den Stratosfærisk Observatory for Infrared Astronomy. Efter integrationen af ​​teleskopet og færdiggørelsen af ​​strukturelle ændringer af luftfartøjet, påbegyndt prøveflyvninger i april 2007. Siden begyndelsen af ​​2008 har SOFIA haft til huse på sit hjem base, en hangar i Dryden Aircraft Operations Facility (DAOF) på NASA Dryden Flight Research Center.

Tyskland har udviklet to instrumenter til Sofia, som vil træde tjeneste i begyndelsen af ​​2011:
•Den høje opløsning heterodyn spektrometer GREAT (tysk Receiver på terahertz frekvenser) under ledelse af Max-Planck Institute of Radio Astronomy i Bonn, og
•FIFI-LS (Far Infrared Field Imaging Linje Spectrometer) under ledelse af Max-Planck Institute of udenjordiske Fysik i Garching.





Disse to instrumenter er ved at blive finansieret af Max-Planck institutter og universitetsinstitutter involveret, med de sidstnævnte sourcing midler fra den tyske Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft, DFG).

Platformen for Sofias 2,5-meter infrarøde teleskop, er en Boeing 747SP, der vil arbejde i højder på over 12 kilometer. Under denne højde, hindrer vanddamp i troposfæren observationer i infrarødt lys. Dette er grunden til jordbaserede teleskoper er i stand til at modtage infrarøde stråling fra himmellegemerne kun gennem smalle bølgelængde "vinduer". SOFIA vil have ti gange følsomheden og tredoble den kantede opløsning på KAO. SOFIA er planlagt til at forblive i tjeneste i 20 år, og vil foretage omkring 160 astronomi flyvninger om året, hver flyvning en varighed på mellem seks og otte timer. SOFIA vil blive brugt af omkring 50 grupper af forskere, der er udvalgt ved en årlig videnskabelig peer review møde.

Disse hyppige flyvningerne, med den allernyeste teknologi, betyder, at forskerne kan drage nytte af stor alsidighed. Gennem direkte adgang til instrumentet under hver flyvning, har unge forskere mulighed for at få hands-on erfaring med deres egne målinger og er i stand til at udnytte disse i videnskabelige publikationer underretningen. Fleksibiliteten i SOFIA giver global adgang til »mål for muligheder", det vil sige muligheden for at observere astronomiske objekter, der forekommer med kort varsel. Takket være sin relativt korte instrument udviklingsforløb, gør det SOFIA til en fremragende platform til at teste instrumenter, der skal anvendes i satellitter.


Se filmen her...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar